הערכת שווי עסק למכירה

הערכת שווי עסק למכירה

ההחלטה למכור את העסק הפרטי מלווה לעתים בשיקולים שאינם דווקא כלכליים, לצד קשיים ומשוכות שנובעים מהקשר לעסק ולעשייה, מההיסטוריה והחיבור לעובדים וללקוחות ומהתחושה כי מדובר בקשר בלתי ניתן להפרדה בין בעל העסק לעסק עצמו. הצורך לתמחר את כל הללו יקשה מאוד על בעל העסק ומחייב ניהול והבנה של מעריך שווי מומחה. הערכת שווי עסק למכירה היא הערכת שווי שמטרתה לשקף את כל אשר טומן העסק בחובו: החל מנדל”ן ורכוש וכלה במוניטין, נכסים אינטרנטיים, קהל לקוחות, מוצרים ושירותים.

בעוד שאת הערך הנדל”ני של העסק ניתן לקבוע בקלות באמצעות שמאי מעריך מומחה, ואת הציוד של העסק דוגמת רכבים, מכונות ורהיטים ניתן לקבוע באמצעות נוסחה פשוטה הבוחנת את מחיר הציוד לצד פחת על פי גילם ומועד רכישתם, מוניטין של עסק הוא דבר שלא פשוט להניח עליו תג מחיר, וזאת למרות שברור לכל כי מדובר בשמן המניע את גלגלי המכונה. בעל עסק המעוניין מסיבה זו או אחרת למכור את אשר יצר, יהיה מעוניין בהערכת שווי שתביא בחשבון את כל הללו ובמחיר עסקה שישקף את המאמץ, העשייה והדרך שעבר העסק מיום הקמתו ועד יום מכירתו.

נהוג לחשוב שבשוק החופשי המוכר יהיה מעוניין בהערכת מחיר גבוהה ואילו הקונה יבקש הערכת שווי נמוכה, אלא שברכישה של עסק לקונה, בדיוק כמו למוכר ישנו אינטרס בשווי עסק גבוה ככל הניתן, ובתנאי שמדובר בשווי מדויק, אמין וריאלי. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שרכישת העסק על ידי הקונה היא בבחינת השקעה. עסק שמחירו נמוך יעיד גם על רווחיות נמוכה ועל השקעות נדרשות גבוהות על מנת להביא אותו למיצוי הפוטנציאל שבו. עסק שהערכת השווי שלו תעיד על תזרים מזומנים גבוה ויציבות כלכלית גם ישיב את ההשקעה במהרה ויעבור למודל של הפקת רווחים עבור הקונה.

ישנם מודלים שונים המיועדים לשימוש מעריכי השווי, כאשר המומחים שבהם יודעים לבחור בהתאם לסוג העסק ומטרת ההערכה את המודל המתאים לביצועה. המודלים השונים מתייחסים להערכה על פי עסקאות דומות שבוצעו בשוק העסקי בו פועל העסק בתקופה האחרונה, בתמחור הציוד והנכסים של העסק לצד הדו”חות הכספיים אותם הוא מציג, בניתוח תחזיות אופטימליות, שגרתיות ופסימיות הנוגעות ליכולותיו הרווחיות של העסק, בניתוח שווקים תחרותיים וסביבה עסקית בה פועל העסק ובניתוח נכסים רוחניים דוגמת מיתוג ומוניטין, ידע, ניסיון וכדומה.

חשוב לדעת כי לכל אחד מן המודלים ישנם יתרונות וחסרונות, וכן שההשפעה של בחירת מודל הערכת שווי על עסק העומד למכירה היא מהותית. הערכת שווי המתבצעת לאותו עסק ובאותו זמן עשויה להוליד תוצאות שונות לחלוטין בשימוש במודלים שונים. מעריך שווי מקצועי ידע לפני הכל לבחור את המודל המתאים לביצוע ההערכה, הן ביחס לעסק, למיקומו ופעילותו והן ביחס למטרה לשמה מתקיימת הערכת השווי עבורו.