הערכת שווי עסקים קטנים

הערכת שווי עסקים קטנים

הערכת שווי עסקים קטנים טומנת בחובה לא מעט אתגרים, כאשר פרמטרים דוגמת נכסים חומריים ודו”חות כספיים מהווים רק חלק מהתמונה הכוללת, ולצדם עומדים פרמטרים משפיעים לא פחות ומורכבים לכימות דוגמת מוניטין, ידע, עובדים, ניתוח סביבה תחרותית, מיתוג ושיווק ואחרים. עסק קטן הנדרש להערכה, בין אם לצרכי מכירה ו/ או מיזוג ובין אם לצרכי גיוס משאבים כלכליים, נשען לא מעט על יוזמות ועשייה המתקיימות באמצעות ההון האנושי שלו. מרבית מעריכי השווי ידעו לכמת כמות עובדים בתוך השווי הכולל של העסק. מיעוטם ידע גם לכמת את איכותם, הוותק והמחויבות שלהם, הניסיון שהם מביאים עמם ופרמטרים ערכיים נוספים.

גם נושא המיתוג והמוניטין מקשה על הערכת שווי עסקים קטנים. לעתים ניתן יהיה לבחון את השקעה בשיווק והכלים בהם עשה העסק שימוש לקידומו, אולם ההערכות הלקוחות וקהל הלקוחות הפוטנציאלי לא תמיד ימצאו את מקומם בתחשיב הכולל וזאת למרות השפעתם הכלכלית המובהקת על רווחיות העסק.

נבחן לדוגמה פיצרייה שכונתית שנולדה בשנות השמונים בשכונת הדר בחיפה. הפיצרייה כוללת מטבח מאובזר בעלות כוללת של מאה ועשרים אלף ₪ בהפחתת בלאי, שטח אירוח קטן המתפרס בסך הכל על פני שמונים מטרים רבועים וכולל שישה שולחנות בתפוסה אפשרית כוללת של עשרים ושישה סועדים, לצד מערך שליחויות שכולל שני אופנועים. המודלים הכלכליים יחשבו את עלות הציוד, הנכס (בשכירות או בבעלות פרטית) והמאזנים הכוללים בשנתיים האחרונות. אלא שללא שילוב של מודל רחב ל הערכת שווי עסקים קטנים, המתכון הייחודי שהביא עמו בעל העסק מאיטליה, העובדה כי המטבח מנוהל על ידי זוג שעלה ארצה בשנות השמונים והביא עמו ניסיון וידע רב מהמטבח האיטלקי לצד התאמה ופיתוח מתכונים הנשענים על חומרי הגלם הישראלים, והעובדה כי בכל השונות הסובבות אותו ידוע כי מדובר בפיצה הנקייה והטעימה ביותר בעיר- עשויים להיוותר מחוץ להערכה.

נכסים וירטואליים דוגמת אתר אינטרנט הנוסק לגבהים בתוצאות החיפוש הראשונות במנועי החיפוש, דף פייסבוק עסקי עתיר בעוקבים ומסעות פרסום אינטרנטיים- כדאי וחשוב שיהוו חלק מן ההערכה, וזאת בזכות השפעתם השוטפת על רווחיותו של העסק. הערכת שווי עסקים קטנים חייבת להביא בחשבון השקעות לצד רווחיות עתידית על מנת להבטיח את המכירה במחיר הוגן למי שהקים את העסק במאמץ והשקעה, וגם על מנת להבטיח הערכה הגונה ומדויקת ככל האפשר בעבור משקיעים ומלווים פוטנציאלים.

חשוב לזכור כי הערכת שווי היא הערכה בלבד ואין מדובר במדע מדויק. הערכות שונות על פי מודלים שונים לאותו העסק יכולות להוליד תוצאות שונות, ובכל מקרה הערכת שווי עסקים קטנים ואף חברות גדולות ותאגידים, מושפעת משלל פרמטרים ומשתנים ההופכים אותה לרלוונטית ואמינה ליום בצוע ההערכה בלבד. חשוב לצאת לדרך באמצעות מעריך שווי מנוסה הן בתחום הכלכלי והן בהיכרותו עם השוק בו פועל העסק המדובר.